2009. július 29., szerda

cukkinis quiche

amikor kiskölök voltam, anyu sokszor csinált pirogot (finnül pirakka). már nem emlékszem, milyen feltét járt hozzájuk, de igen sűrű vendég volt nálunk. és természetesen én nagyon nem szerettem, valamiért a vajas-omlós tészta íze miatt. és akkor utána majdnem 20 évig nem éreztem újra azt az ízt. csak amikor a múltkor készítettem quiche-t (ejtsd kís), és ugyanolyan ízei voltak! elöntöttek az emlékek, amik egy ízhez kötődtek, láttam anyut és magam a régi régi panellakásban, ahol a konyhában sztereó magnó szólt, piros sarokpad volt az étkezőasztalnál és a pirogok forrón gőzölögtek a tűzhely tetején, míg anyu le nem takarta konyharuhával. és persze hiába is tette elém, nem ettem belőle, nem szerettem. most mégis kedves emlék volt ez. régi, gyerekkori "worry-free" emlék. kérdem én, mit nem lehetett ezen szeretni? finom, omlós tészta, igaz, a töltelék tutira nem ilyen volt. szóval, mit mondhatnék még? süssetek pirogot, süssetek quiche-t!

cukkinis-baconos quiche

a tésztához (28 cm átmérőjű formához)

1 tojás
125 g vaj
250 g liszt

esetleg 1-2 ek víz

a töltelékhez

300 g vékony, zsenge cukkini
200 g bacon
1 nagy fej vöröshagyma
3 tojás
200 ml tejszín
200 g ementáli sajt
olívaolaj
frissen őrölt feketebors

a tészta hozzávalóit gyorsan összegyúrjuk, és a vizet is hozzáadjuk, amennyiben nem akar összeállni a tészta. ezután folpack-ba csomagoljuk és fél-1 órát a hűtőben pihentetjük.

a töltelékhez kevés olívaolajon megpirítjuk a kockára vágott szalonnát, majd félrerakjuk és a zsírjában megpároljuk a vékony karikákra vágott cukkinit, kis tűzön, néha megkevergetve, fedő alatt. a tejszínt egy tálba öntjük, sózzuk, borsozzuk, belereszeljük a sajtot (elég a nagylyukún), beleütjük a tojásokat, hozzáadjuk az apróra vágott hagymát és összekeverjük a cukkinivel és a szalonna felével is.

a tésztát kinyújtjuk és a formába igazítjuk. a sajtos-tejszínes-cukkinis cuccot a tésztára öntjük és megszórjuk a maradék baconnel. 180 fokon kb 40 percig sütjük, közben érdemes rátenni alufóliát, hogy ne piruljon meg túl hamar a teteje.

balzsamecetes-bazsalikomos paradicsomsalátával isteni. ideális nyáresti vacsora, hidegen pedig klassz reggeli.

inspiráció: tv paprika magazin, 2007 október

3 megjegyzés:

lúdanyó írta...

Nahát, én szívesen lettem volna gyerek nálatok! :)

trinity írta...

Nekem kedvet csináltál-de miért van az, hogy a 2 kisebb épp úgy vélekedik, mint Te, anno.....

starfi írta...

lúdanyó, :)))

trinity, ezek a büdös kölkök!;-)