2010. május 13., csütörtök

kuglóf

nem kicsit izgultam, megsütöttem életem első kuglófját. a formát hétvégén vettem az ecserin, muszáj volt kipróbálni. az izgulás tárgya pedig az volt, hogy a tésztát szépen elkezdtem bekeverni és kicsit gyanús volt a rengeteg tojás és rengeteg olvasztott vaj, és az ehhez képest nagyon csekély lisztmennyiség. nem baj, kevertem én, beugrott a szakácsok könyvében lévő kuglóf receptje, miszerint baromira ragad és érdemes géppel keverni. keveri a halál géppel, van nekünk kezünk, maximum a fakanál jöhet szóba. viszont sem a szakácsok könyve, sem az a recept, amit anyu lediktált, nem szólt, hogy bizony ez egy sűrű nokedlitészta lesz. anyu meg azt mondta, sodorjak a tésztából rudat, a két végét meg ragasszam össze és úgy rakjam a formába. ez a kuglóf halmazállapotából ítélve abszolút halott ötlet volt, úgyhogy én a formába öntöttem-kanalaztam. aztán szépen magára hagytam másfél órára, hadd keljen. mikor letelt az idő, látom, hogy a konyharuha szépen fel van púposodva. a tészta köszönte szépen, rendesen megkelt, konkrétan a kuglófforma pereméig ért. gondoltam, szuper lesz, ha sütés közben mégjobban feljön és lesz egy emeletes kuglófom – úristen, hogy fog az kinézni a fotókon... hát így néz ki, ahogy alul láthatjátok. tökéletes lett, mindennemű izgalom és kétely hiábavaló volt.

kuglóf

(egy 23 centis kuglófformához pont jó a recept)

300 g finomliszt
200 g rétesliszt
40 g élesztő
125 g cukor
375 g vaj (nem elírás)
125 ml langyos tej
5 tojás
1 citrom reszelt héja
50 g mazsola (legközelebb több megy bele)
50 g mandula
csipet só
zsemlemorzsa

az élesztőt a tej felével és egy teáskanál cukorral felfuttatjuk. kevés liszt mehet a tetejére, miután összekevertük az élesztőt a cukorral és a tejjel. kis lábosban felolvasztjuk a vajat, hozzáöntjük a tejet.

a liszteket egy tálba szitáljuk, hozzáadjuk a cukrot, a sót, a tojásokat, a reszelt citrom héját. ha a tej-vaj keverék kézmelegre hűlt, a felfutott élesztővel együtt hozzáöntjük a lisztes keverékhez. egy fakanállal jól kidolgozzuk. elég hamar összeáll, homogén lesz, de azért 5 percig keverni kell (én showder klubot néztem közben). utána belekeverjük a forró vízzel jól leöblített mazsolát és a mandulát is.

a kuglófformát jól kivajazzuk (én gyakorlatilag 40 deka vajat vettem, és alig maradt belőle. a 25 grammnyi darabkát - amennyi hiányzik a 400 grammhoz, mivel 375 grammot használunk – szinte teljesen elhasználtam a vajazáshoz. nekem zománcozott a kuglófformám, nem teflonos-tapadásmentes és biztosra akartam menni. a formába zsemlemorzsát szórunk, egyenletesen eloszlatjuk benne. a tésztát belekanalazzuk (vagy öntjük, ahogy tetszik) a formába, elegyengetjük óvatosan, és konyharuha alatt másfél órát kelni hagyjuk.

a sütőt 175 fokra előmelegítjük, a rácsot az alsó részre toljuk. a szépen megkelt és feljött kuglófot 45-50 percig sütjük, tűpróbáig. a teteje (ami később az alja lesz) szépen megpirosodik addigra. a formából pár perc pihentetés után óvatosan kiborítjuk egy rácsra, konyharuhával beborítjuk és úgy hagyjuk kihűlni. nem ér forrón befalni.

ezek után, kérdezem én, miért nem sütöttem eddig kuglófot?

nova szakácskönyvek: édességek

26 megjegyzés:

Enikő írta...

Gyönyörű a fotón, alig várom, hogy megkóstolhassam :)

PetitPrince írta...

jajjj de csinos lett :)))) és ezek szerint használható a forma, és nem olvadt el az első sütés felénél :)

Maimoni írta...

Csodaszép:)) Azért kíváncsi lettem volna a formára is...:)

pitypang írta...

Nagyon jóóóó..lehet:) Gyönyörűséges!!!!

Ms. Poppy írta...

Ez a fotó nagyon csábító, meghozza az ember kedvét a kuglófsütéshez. Sok recepttel próbálkoztam már, de eddig nálam is a magasabb zsiradéktartalmúak vitték a pálmát, mert azok pár nap után is éppoly finomak, mint frissen. Tetszik a te verziód is, ha nem gond, megmentem magamnak a receptet.;)

Tündér írta...

Ügyes!!!Szép lett a kuglófod!

starfi írta...

enikő, csak holnapig kell várnod:D

pöti, bizony, használható! nagyon szép egyenletesen sült benne a kuglóf, örülök, hogy megvettem.

maimoni, köszi:) a forma egy sima zománcozott forma, kívül sötét bordó.

andi, köszönöm:)

ms poppy, csak nyugodtan! örülök, hogy tetszik!

tündér, köszönöm:) és milyen finom! :D

Niki írta...

Gyönyörű...hmmmm ;oPPP

merci írta...

tényleg szép lett:)
fölösleges annyit parázni, egyszerűen nem tudsz hibázni:D

Mónika írta...

Nagyon tetszik!:))

Moha írta...

Gyönyörű lett! Nagyon szép a formád, ebben érdemes lesz kevert kuglófot is kipróbálni.

ágota írta...

"keveri a halál géppel, van nekünk kezünk" ... remek a kuglóf, de a szóbeli tálalás annál inkább :-)

Millie írta...

Lenyűgöző!

egycsipet írta...

Hát ezért kár volt izgulnod! Csodaszép lett! :))

Enikő írta...

Finom, nagyon köszönöm :D meg a kirándulást is :DDDDD

starfi írta...

niki, köszönöm:)

merci, valóban felesleges volt, köszi:))

móni, köszönöm!

moha, köszönöm neked is. az milyen, mármint a kevert kuglóf? az nem élesztős? vagy?

olzka, de komolyan :D köszi:)

millie, egycsipet, köszönöm szépen!

enikő, egészségedre, remélem a.-nak is ízleni fog! legközelebb felmászunk a rétre is, meg ülünk kicsit a sziklákon is, csak ne legyen akkora szél. :D

Limara írta...

Csodás lett! :)

trinity írta...

Szuper lett, valami meseszép!! Tényleg folyt?? :))

Flat Cat írta...

Eszméletlen jól néz ki! :)
A recept felettébb szimpatikus(talán a sok vaj miatt... :) ), én is mentettem.
Ja, és a Nova szakácskönyvekből az Édességek az egyik kedvenc sütis könyvem! :)

Névtelen írta...

Én most állok neki:O)

starfi írta...

limara, trinity, köszönöm szépen:) igen, mint a nokedli! :D

flatcat, köszi:) nekem is szimpatikus volt a vaj miatt és valóban az egy nagyon jó könyv! eddig sosem csalódtam, a gyümölcsös süteményei és a formában készült süteményei eszméletlenek! azt hiszem az első feketeerdő-tortámat is abból sütöttem és nem is volt nehéz!

névtelen, drukkolok! majd meséld el, milyen lett!:)

Enikő írta...

okés, az újabb kirándulásban benne vagyok :D visszük a.-t is, akinek természetesen ízlett a kuglóf :)

Névtelen írta...

Szia!
Én is megsütöttem, nekem nagyon ízlett.
Kérdés: nekem egy kicsit sötétebb lett, nem olyan szép világos mint a tiéd. Ez baj?
Köszi amúgy, finom volt!
Adrienn

starfi írta...

szerintem nem baj! úgy érted, kevésbé volt sárga? mert nekem otthonról vannak a tojások, amik szép sárgák voltak. ha esetleg boltban vetted őket, akkor lehetséges, hogy nem színeztek annyira. és örülök, hogy ízlett!:)

Névtelen írta...

Én is házi tojást használok (anyukámtól), bár néha a boltinak szebb színe van.
Köszönöm, hogy válaszoltál! :)
Adrienn

Fabrikák írta...

Névtelen én most állok neki:Megsütöttem , már többször is, finom volt!Köszönöm szépen!