2011. január 25., kedd

krumplis pogácsa

van egy horváth ilona szakácskönyvem, ami még a nagymamámé volt. néha szoktam azért lapozgatni és egyik nap találtam egy írott receptet benne. anyukám írta és az alábbi pogácsa volt rajta. már sütés közben olyan illata volt, mint amikor 8 éves voltam. mama sokszor készített ilyet, többször sósakat mint édes sütiket. gáztepsije volt, a magas hőfok miatt a pogácsák alja mindig egy kicsit megsötétedtek, imádtam.

nagymamám krumplis pogácsája

kb 40-45 db pogácsához:

1000 g burgonya
75 g zsír
1 tojás
1 pohár tejföl (165 g)
1 élesztő (50 g)
kb 400-500 g liszt (erre a receptben kitérek)


a krumplit meghámozzuk, feldaraboljuk és jó sós vízben puhára főzzük. utána leöblítjük, majd egy tálba tesszük, hozzáadjuk a zsírt és összetörjük. utána hozzáadjuk a tejfölt, a tojást, jól kikeverjük. tulajdonképpen egy sűrű krumplipürét kell készíteni. az élesztőt kevés vízben kis cukorral meleg helyen megfuttatjuk, majd a már kézmeleg krumplimasszához keverjük. ha nem elég sós, megsózzuk. hozzákeverünk kb 400-500 g lisztet, először fakanállal, aztán kézzel. nekem majdnem kellett fél kiló hozzá, de ha igen lisztes a burgonya, lehetséges, hogy kevesebb kell. anyukám azt mondta, hogy úgy kell kinéznie, mint egy keményebb, tömörebb fánktésztának, ami már nem ragad a kézhez.

a tésztát jól meglisztezett deszkán jól meglisztezett nyújtófával kb 2 cm vastagra (majdnem egy ujjnyi) nyújtjuk, majd mondjuk egy pohárral (az enyém 6 cm átmérőjű volt) kiszaggatjuk. a pohár száját minden kiszúrás után lisztbe mártjuk. a pogácsákat sütőpapírra tesszük, nem túl közel egymáshoz és 1 órát sütőben kelni hagyjuk (ilyenkor nem kapcsoljuk ám be még a sütőt). utána elő is melegítjük 220 fokra. ha felmelegedett, akkor betoljuk az egyik sütőlemezt (nekem kettőre fért rá). a sütőt azonnal 200 fokra mérsékeljük, körülbelül fél óra alatt szép pirosra sülnek. ezután újra felmelegítjük a sütőt 220 fokra, ha ez megvan, mehet be a következő tepsi, amíg még van.

a tészta sülés közben kicsit összeesik, ez normális. a krumpli nagy mennyisége miatt történik ez, hiába is kelnek meg olyan hatalmasra előtte. ettől a belseje nem lesz szalonnás, nagymamámnak is mindig lapos pogácsái voltak.

ebből melegen, tejjel bepuszilni párat... az ám maga a gyönyör!

10 megjegyzés:

chris írta...

szuper!!!
asszem, hétvégén krumplis pogi lesz, úgyis régen csináltam már:-)
meghoztad a kedvem...

ja, és az én nagymamám krumplis pogijának is megsötétedett az alja kicsit mindig...mmmmmm:-)

Liloocska írta...

"az eltűnt idő nyomában.."

anna írta...

o ez szuper
volt vmi ilyesmi receptem, mostabanan eszembe is jutott nehanyszor csak tudom h a papir nem itt van ahol en, szoval tovabb is leptem a gondolaton
de akkor majd most jonnek a krumplis pogacsak, dejoo "_"

Vesta írta...

ez ígéretesen nagymamás :)

Bianka írta...

De rég ettem, nagyon guszta

gabesz írta...

Pogácsa terén még szinte szüz vagyok, de ezt most kiprobálom. Holnap jön egy pálinkáskedvü barátnöm, jó kisérö lesz a kupicák mellé. Ha sikerült elmondom...

starfi írta...

chris, örülök, hogy meghoztam a kedved :)

anna, :)) próbáld ki ezt a receptet.

vesta, ahogy mondod! :) imádom. ma is egész nap szinte csak ezt ettem.

bianka, köszi. hát még én milyen rég... 2001 előtt valamikor. 10 éve. :(

gabesz, én sem sütöttem még pogácsát eddig :) várom a beszámolót! :)

Zsiri írta...

Hú de jó kis pogi! Viszem is a receptet, végre örülhet a Zuram, a sok édesség mellett készül egy kis "sósság" :)

hajni írta...

világbajnok a recept, nekem pici sóval többet kíván. Köszönet a Nagymamának! üdv :-)

Névtelen írta...

Sziasztok!

Ma megcsináltam ezt a krumplis pogácsát. Ahhoz képest, hogy életemben először sütöttem krumplis pogácsát, igazán fantasztikus lett a végeredmény. Könnyű elkészíteni, igazából nincs vele macera, ha csak az nem, hogy biza' nekem kb. 70 dkg lisztet vett fel a végére a tészta és még így is ragadt kissé. Bőven kijött volna belőle a 40 db (sőt még talán több is), de én csak két tepsivel sütöttem (35 db), a maradék tészta nyújtásához-szaggatásához már nem volt energiám. Tényleg laposak az elkészült pogácsák, ez viszont egyáltalán nem ront az élvezeti értékén :) (hajnihoz csatlakozva, én már eleve több sót tettem bele). Aki meg akarja sütni, ne tamáskodjon, a végeredmény nagyon finom lesz! Köszi a receptet! Üdv: Narven