2009. február 10., kedd

citromtorta

mostanában valahogy eléggé izgatnak a citrommal készülő dolgok, és azon töröm a fejemet, hogy a citromos májat is régen készítettem. vajon van olyan perverzió, hogy citromfétis?

egyébként már régóta szemezek a szakácsok könyvéből a következő recepttel. nem tűnt nehéznek egyébként a recept, csak figyelni kell a hőfokokra, már ami a krém főzését illeti. a tészta meggyúrása külön öröm volt, mert nem úgy tűnt, mint aki össze fog valaha is állni, a következő pillanatban pedig egy lágy, könnyen idomuló tésztagombóc lett belőle.

nagyon nagy sikert aratott, a citromkrém üde volt, nem is lehetett kiérezni, hogy 250 g vajjal készült, mondjuk ez azért nem egy pillekönnyű desszert, de egyáltalán nem is olyan fullasztó, mint például a vajas sütemények, amiket utálok (pl mindenféle piskótatekercs, vajas-csokis krémmel töltve. brrr.).

klassz recept, hamarosan lesz újra. pedig még csak most fogyott el.

tarte au citron

a tésztához (pâte sucrée, 5 adag, 24 cm-es sütőformához méretezve)

500 g finomliszt
4 csipet só
300 g szobahőmérsékletű vaj, kockára vágva
190 g porcukor
60 g őrölt mandula
2 tojás

a krémhez

5 citrom
230 g kristálycukor
4 tojás
160 ml frissen facsart citromlé
250 g szobahűmérsékletű vaj, kockára vágva

a tésztához a lisztet átszitáljuk. megszórjuk a sóval, hozzáadjuk a vajdarabokat. addig morzsoljuk, amíg a vaj teljesen bele nem dolgozódik a lisztbe. hozzáadjuk a porcukrot és az őrölt mandulát, egy mélyedést formálunk a keverék közepén, beleütjük a tojásokat és eldolgozzuk, olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak lehet. pár percig kell gyúrni, nekem hirtelen állt össze, kicsit ragadós maradt, de semmi esetre se dolgozzuk ennél tovább. fóliába csomagoljuk, majd legalább 4 órára a hűtőbe tesszük. én egész éjszaka pihentettem.

UPDATE 1: elfelejtettem ideírni, hogy a tésztából 5 adag lesz(24 cm átmérőjű formához), a másik négy adagot nyugodtan le lehet fagyasztani. legegyszerűbb mérleggel 5 felé osztani a tésztaadagot. 28 cm-es formához 3 felé kell osztani a tésztát.

másnap (vagy 4 óra múlva) lisztezett deszkán, vagy márványlapon kör alakúra nyújtjuk (az egyik adag tésztát), a sodrófát is célszerű gyakran lisztezni, a kész kinyújtott tésztáról viszont egy ecsettel le kell sepregetni a felesleges lisztet. a tészta kb. 5 mm vastag legyen. egy tortaformát kivajazunk, és beleillesztjük a tésztát (rátekerjük a sodrófára, majd legöngyölítjük a forma felett), belenyomkodjuk a formába, beleteszünk egy sütőpapírt, és valamennyi szárazbabot töltünk bele, a vaksütéshez. 180 fokon kb. 20 percig sütjük, ezután a babot és a papírt eltávolítjuk, és a tésztát6-8 percre még visszatesszük a sütőbe.

a krémhez lereszeljük a citromok héját, egy nagy tálba, lehetőleg fém legyen. beletesszük a kristálycukrot is, majd addig dörzsölgetjük ezt a keveréket, amíg homokszerű nem lesz. hozzáadjuk a tojásokat, beleöntjük a citromlevet. a tálat egy forrásban lévő vízzel teli edényre tesszük, vízgőz felett folyamatosan keverjük. a tálnak nem szabad a vízbe érnie. addig keverjük, amíg 82-83 fokos nem lesz (nemcsak digitális hőmérővel, hanem analóg húshőmérővel is mérhető). ezután levesszük az edényről, és folyamatos keverés mellett 60 fokra visszahűtjük. ekkor elektromos habverővel kezdjük keverni, a vajkockákat egyenként hozzáadjuk. 10 percig magas fokozaton mixerezzük, amíg a krém lágy lesz, és a vaj teljesen feloldódik.

a krémet a kissé kihűlt tésztába töltjük, majd hidegre tesszük (nem ér rögtön megenni). én cukorszirupban főzött citromhéjjal díszítettem, a tetejét pedig citromlében feloldott zselatinnal (vékonyan) vontam be, hogy kicsit csillogjon.

a szakácsok könyvéből, a vajmennyiséget kicsit redukálva.

UPDATE NO 2: másodjára a citromtorta morzsás alappal készült. ehhez a kinyújtott tésztáját megsütöttem (így nem kell figyelni a szélekre, meg hogy minden egyenletes legyen a sütőformában), majd kihűlés után összetörtem. a tésztamorzsát 70-80 g olvasztott vajjal összekevertem, adtam hozzá két csipet sót. ezt beegyengettem a sütőformába, és 220 fokon kb. 12 percig szárítottam. amikor kihűlt, jött bele a citromos krém. a képen ez a fajta torta látható.

15 megjegyzés:

duende írta...

Van már asszonyod?! :))))

Beajánlak a barátosnőmnek. Azt mondta egyszer: megfogtam az isten lábát. (A férjemre gondolt.)
Rögtön utána megkérdezte: megmutatnád, hol van a másik? (Mármint láb.)
Csak kicsit túlkoros a barátnőm. Velem együtt. :))

Kezdem azt hinni, Te lehetsz az... :)))

Isteni a tortád. Holnap asszem sütök. Teféle citromtortát.

Ma - nem fogod elhinni - spagettit ettem. Citromos spagettit. :)))

Névtelen írta...

Szerintem sok bele a vaj, nekem ez a szakácskönyvésverzió nagyon nehéz és vajas volt. Nálunk végül ez lett a nyerő krémösszetétel:
5 (bio)citrom
15 dkg cukor
4 tojás
1,8 dl citromlé
20 dkg vaj

Éva írta...

Te, ez nem 25 deka vajat tartalmaz, hanem 55 dekát! Már csak kimondani is hízókúra!))

Névtelen írta...

Hű, én is vaj miatt aléltam el, pedig régóta szemezek vele a könyvben.
Valószínűleg neked még mindegy, mennyi kalória, azért nem rebbent szemed sem:)
Egyébként meg nagyon jó lehet, csípem a citromos sütiket.

Névtelen írta...

Kalória-ide vagy oda: azért nagyon jó lehetett! Max. utána kicsit többet szobabiciklizünk:)
A barátnődnek meg (már hogyne lenne)aranyélete lehet melletted-csak figyel a kanapéról, ma milyen finomakat készítesz neki:))) Erre mondják, hogy dolce vita....

starfi írta...

duende, ha tortát sütsz, remélem megnézed újra a receptet, mert a tésztát szét kell osztani több felé, elfelejtettem beírni a receptbe...:S

ízbolygó, szerintem nem volt túl vajas, bár én sem 30, hanem 25 dekát raktam a krémbe. egyébként én is elég allergiás vagyok a túl vajas dolgokra, de ez hálisten nem lett olyan.

fakanál, végülis igen, de a tésztát öt felé szétosztva már csak 6 dkg vaj jut egy adagra. ezt mondjuk most pótoltam a receptből, mert eddig kimaradt.

cserke, egyszer élünk:D de ha rám hallgatsz, nem vészes a vajmennyiség, vagyis még a meleg krémben érezhetőbb, mint kihűtve.

trinity, hát, nem sok esélye van a konyhába jutnia mellettem:)))

duende írta...

Köszi a figyelmeztetést!
Holnap kerül sorra! :)

duende írta...

Van nálam egy meghívód játékra, Mi lennék? címmel. :)

Névtelen írta...

Ezzel már én is szemezek egy ideje, és ehhez hasonlóakat már készítettem is, de a citromtorta valamiért mindig elmaradt. De ami késik, nem múlik :) A vajas krémeket egyébként én sem kedvelem, de ebben a formában egész jók.

írta...

Szia :) Hát, a tied, ha lehet, még jobban néz ki. Neki is állok behatóan tanulmányozni a receptet. ;)
A címkefelhőt a html módosításával lehet létrehozni, én itt találtam az utasításokat, azokat követtem, s meglett. :D http://phy3blog.googlepages.com/Beta-Blogger-Label-Cloud.html

starfi írta...

Ré, köszönöm szépen a tanácsot, sikerült is, amint látod:)))

tegnap egyébként megint csináltam citromtortát. most viszont annyit változtattam, hogy az egy adag tésztát vaksütés nélkül sütöttem, aranybarnára (csak úgy nagyjából illesztettem bele a formába), aztán mikor kihűlt, összetörtem klopfolóval, morzsásra. ezt összekevertem két csipet sóval, kb 75 g olvasztott vajjal, belenyomkodtam a sütőformába, szépen széleket csináltam neki, 180 fokon 10 percet szárítottam. aztán amikor kihűlt, ugyanúgy ment bele a citromos cucc, és ugyanúgy ment a hűtőbe. sokkal jobb lett így, abszolút nem kemény a tészta!:)

írta...

Gratulálok :D Ugye, hogy írtó egyszerű? Egyébként, mi vesz rá vkit ilyen fiatalon s főleg férfiként, hogy elmerüljön gasztrokörökben? Bocsi, ha túl indiszkrét vagyok, csak kíváncsívá tettél. ;)
Nagyon jó kis blogod van, furcsa, hogy eddig még nem vettem észre.

starfi írta...

Ré, köszönöm szépen:) elég összetett a válasz, hogy miért főzök... kiskoromban is szerettem segíteni a konyhában, szeretek enni, és szeretek főzni is. leegyszerűsítve kábé ennyi:))) még egyszer köszönöm a dicséretet!

Besko írta...

Ez jól néz ki.
Én is csináltam nemrég eg yhasonlót, csak az lime-ból volt. Nagyon jól sikerült.
Ha újra reprodukálom, majd felteszem.

Jók a receptjeid és a képek.

Máskor is benézek.

starfi írta...

Besko, köszönöm! a limetortás receptet pedig türelmesen várom:)