2007. november 24., szombat

a három ká (esetleg négy)

Kacsa vörösboros mártásban, kakukkfüves körtével és krumplipürével


A kacsahús édeskés íze fenségesen illik a gyümölcsös édes-fanyar mártással, amelyet jól kiegészít a kakukkfüves-hagymás körte, mely először - valljuk be - kissé idegenül hangzik, viszont isteniiii... A krumplipüré pedig egy nagyon jó köret, hiszen nem nyomja el sem a kacsa, sem a körte ízét, mégis jól harmonizál velük.

4 személyre:

kb. 2,4 kg-os konyhakész kacsa (aprólékkal legyen ekkora súlya)
600 ml száraz vörösbor
120 g aszalt szilva
fél narancs lereszelt héja
fahéj
chili
2 nagy körte
1 csokor kakukkfű
1 vöröshagyma
vaj
5 közepesen nagy szem krumpli
tej
vaj

bors

A kacsát darabjaira vágtam (comb, mell, szárny); a hátat, a farhátat, a nyakat felhasználtam leves készítéséhez. A mártásos kacsához a combokat, a melleket és a szárnyakat használtam fel, de lehet csak mellet vagy combot is. Én kábé 1 kg húst nyertem a kacsából, de szerintem több húst is lehet sütni, lényeg, hogy egyszerre beférjenek a sütőbe. Jól besóztam minden darabját, majd 2-3 órára hűtőbe tettem.

A mártáshoz a bort feltettem főni, beleszórtam az aszalt szilvákat és takarék lángon 15 percig főztem. Ezután kivettem pár szilvát a folyadékból, ezeket félretettem (a tálaláshoz használtam fel), a többit turmixgépbe öntöttem (ha nem hőálló, meg kell várni, míg kissé lehűl). Egy csipet fahéjjal, a fél narancs lereszelt héjával (én egy kis narancslevet is préseltem bele, de ez elhagyható) fűszereztem, majd turmixoltam és félretettem.

A sütőt előmelegítettem 200 fokra. A húsokat kivettem a hűtőből, és serpenyőben egy kis olajat forrósítottam. A húsokat bőrös oldalukkal lefelé belefektettem a serpenyőbe, három percig sütöttem erős lánggal, majd megfordítottam és ugyancsak három percig sütöttem a húsos oldalukat is. Ezután a vörösboros mártást egy hőálló üvegtálba öntöttem (akkorába, hogy mindegyik hús beleférjen), majd ráfektettem a húsokat, bőrös oldalukkal felfelé. Megborsoztam, lefedtem alufóliával és 20 percig sütöttem. Amikor letelt az idő, a hőfokot mérsékeltem 130 fokra, majd három óra alatt omlósra sütöttem a húsokat. Ez idő alatt a mártás ízeit is átveszi.

Közben sós vízben megfőztem a krumplit, leszűrtem, összetörtem, megsóztam-borsoztam, majd dúsítottam vajjal és felöntöttem tejjel, majd alaposan összekevertem. Amikor a három óra sütési idő lejárt, levettem az alufóliát a húsról, majd kicsit meggrilleztem azokat, mindezt kábé 250 fokon. Csak annyira, hogy éppen pirosra sült a bőrük.

A körtéket félbevágtam és kivájtam a magházukat. Egy serpenyőben vajat forrósítottam, majd beleszórtam a félbe, majd pedig szeletekre vágott hagymát. Kicsit megdinszteltem azokat, majd a körtéket belefektettem a hagymás vajba, félbevágott oldalukkal lefelé és 5 percig alacsony hőfokon pároltam. Ezután egy jénaiba tettem őket (most már felfelé néztek a körték), rácsepegtettem a vajat és a hagymát, megszórtam a kakukkfűvel és bedobtam a sütőbe. 250 fokon, fedő nélkül sütöttem 10 percig. Ezalatt szépen megpuhult a közepe is, majd tálaltam az ételt.

A kacsahús édeskés íze fenségesen illik a gyümölcsös édes-fanyar mártással, amelyet jól kiegészít a kakukkfüves-hagymás körte, mely először - valljuk be - kissé idegenül hangzik, viszont isteniiii... A krumplipüré pedig egy nagyon jó köret, hiszen nem nyomja el sem a kacsa, sem a körte ízét, mégis jól harmonizál velük.

Stahl-recept nyomán, kissé módosítva és továbbfejlesztve:)

Nincsenek megjegyzések: