2009. november 19., csütörtök

birskompót, másképp

majdnem két hónapja voltunk sétálni a halastó körül. anyu emlékezett, hogy fiatalabb korában volt egy birsalmafa az egyik dombon, félúton a dombtető felé. nagy nehezen megtaláltuk; már nem birsalmafa volt, hanem inkább több birs-cserje. nem hatalmas birskörték voltak ezek, inkább apróbb birsalmák, kerekek, szinte éretlenek és kemények. szedtünk pár kiló gyümölcsöt, pár szemet el is hoztam magammal pécsre. az elszívó tetején pihentek ezidáig, érlelődtek, szinte napi szinten vettem tőlük illatmintát, hogy vajon megértek-e már. ennyi kellett nekik, megértek, az illatukat már a konyhába befordulva is érezni lehetett.

anno egyszer olvastam valahol, valamelyik külhoni blogon talán, de lehet, hogy csak egy hozzászólásban, hogyan is lehet rózsaszín birsalmakompótot készíteni. pár hete javasoltam beatbullnak is a módszert, kipróbálta, készült is egy baromijó desszert. most rajtam volt a sor, ha már valakinek bevált, miért ne sikerülne nekem is. halkan jegyzem meg, hogy először kételkedtem a módszerrel kapcsolatban, ami ugye annyi, hogy lassan és sokáig kell főzni a birsalmát. és lám, tényleg rózsaszín lesz.

lassan főtt birsalmakompót sáfránnyal és vaníliával

8-10 kisebb birsalma
80-100 g cukor, vagy ízlés szerint
egy vaníliarúd
1 csillagánizs
4-5 szegfűszeg
1 citrom
1 csipet sáfrány
víz

a birsalmákat megmossuk, ledörzsöljük róla a szöszmöszöket. egy kisebb tál vizet (amiben el tud majd merülni az összes birsalma) odakészítünk, és egy fél citrom levét belenyomjuk. a birset gerezdekre vágjuk és kimagházazzuk és minden egyes sikeres magtalanítás után a citromos vízbe tesszük őket. ha kész vagyunk, a citromos vizet átöntjük egy lábosba, a birsalmákkal együtt.

kis lángon felforraljuk, hozzáadunk még egy negyed citromot, a szegfűszegeket, a cukrot, a kettéhasított vaníliarudat, a sáfrányt és a csillagánizst. kis lángon, lefedve pár órán keresztül főzzük, az elpárolgott folyadékot pótoljuk, és az ízesítést is érdemes többször ellenőrizni. a csillagánizst én az első 25-30 perc után kiszedtem, hogy ne legyen túl erőteljes az íze. a sáfrányt tulajdonképpen csak a színe miatt terveztem bele, de nagyon jó íze is lett tőle, nem a megszokott birskompót lett az eredmény.

én körülbelül négy órán át főztem, a legkisebb gázrózsán, takarékon.

10 megjegyzés:

duende írta...

Fantasztikus! :)

Megyek is, harapok egyet a birssajtomból... Mer csorog a nyálam.
Isteni lehet ez a kompót.

Flat Cat írta...

Beatbull birsalma kompótját pont ma készítettem el! :)
Viszont ez legalább annyira tetszik, úgyhogy holnap meg ez jön! :)

starfi írta...

duende, köszönöm:)

flatcat, köszönöm, nem fogsz csalódni szerintem:)

Unknown írta...

Nagyon jól hangzik ez a kompót sáfránnyal! Igazán izgalmas íze lehet. Én valószínűleg a szegfűszeget vettem volna ki 25 perc után és a csilagánizst hagytam volna benne ;)
Nagyon szép színe lett - az árnyék miatt tűnik ilyen sötétnek, vagy tényleg ennyire sötétrózsaszín lett?

starfi írta...

igen, bb, tudom, hogy nem szereted a szegfűszeget:) én fahéjat nem raktam bele. tényleg sötétrózsaszín lett, de egyrészt nagyon sokáig főtt (sokszor öntöttem fel újra vízzel). egyébként ha kicsiben nézed a képet, az a reális (a sáfrány sárgássága is jobban látszik így), ha rákattintasz és nagyban bejön a fotó, valamiért magentásabbnak tűnik, nem tudom miért, pedig direkt nem jpg-ben mentettem a fájlt. fotosopp során a rózsaszín/piros árnyalatokat egyáltalán nem állítgattam; állvánnyal készítettem a fotót, hogy ne is kelljen a fényerőt/kontrasztot se buherálni. úgyhogy ez ilyen volt, tényleg!:)

Unknown írta...

Ok, legközelebb én is tovább főzöm ;) Nagyon szép piros lett!

trinity írta...

Gyönyörű színe lett valóban!!!
Hmmm, gyerekkoromban rengeteg kompótot ettünk húsok mellé-ezt is el tudom képzelni..Persze desszertnek is király!!

Bori írta...

Ha egyszer lehetőséged adódik, próbáld ki a birsalmalevest is (ha még nem tetted volna :-): nagyon-nagyon finom, egyszerű... Nagymamám egyik mesterműve.

starfi írta...

trin, köszi:)

bori, még nem csináltam, de izgalmasan hangzik, felcsigáztál. van recepted?:)

Moha írta...

Ez a szín!!!! Gyönyörű, ezt még én is megenném, pedig nem vagyok birsrajongó.