2009. február 5., csütörtök

télies ragu

vettem majd' 200 grammnyi kurkumát. igaz, csak négyszáz forint volt, de akkor is. mit kezdjek húsz deka kurkumával? akinek van ötlete, szeretettel várom. most ezt készítettem, de ebbe is csak egy evőkanállal kellett a fűszerből, szóval maradt még kábé 19 deka:)

gesztenyés-gyökérzöldséges csirke

2 nagy csirkemell
500 g gesztenye (héjastul)
3 nagy sárgarépa
1 nagy petrezselyemgyökér (paszternák is jó lett volna még...)
nagy marék apró hagyma (gyöngyhagyma, azt hiszem)
kis pohár száraz fehérbor
250 ml húsleves
1 ek őrölt kurkuma
csipet szerecsendió
csipet fahéj
frissen őrölt feketebors
20 g vaj


minden gesztenyét kereszt alakban bevagdosunk, majd hideg vízbe tesszük és felforraljuk, pár percig előfőzzük. egy adagot kiszedünk, és mielőtt meghűlnének, megszabadítjuk őket a kemény és a belső héjuktól is.

közben a vajat felforrósítjuk, majd belerakjuk a falatokra vágott csirkehúst és nagy lángon minden oldalát kicsit megpirítjuk. ezután jönnek a nagyobb darabokra vágott zöldségek (sárgarépa, petrezselyemgyökér, esetleg paszternák, ha kaptunk. én persze nem kaptam) és a gesztenye, mérsékeljük a lángot és felöntjük a borral és a húslevessel, majd fűszerezzük a sóval, borssal, szerecsendióval, fahéjjal. fedjük le.

kicsit később hozzáadjuk a megtisztított, de egészben hagyott apró hagymákat is, rászórjuk a kurkumát az ételre, és mosmár hagyjuk a folyadékot párologni, kicsit sűrűsödni. melegítve is jó, akár önmagában, akár friss kenyérrel.

8 megjegyzés:

Bikkfa írta...

A legtöbb sáfrányos receptben a kurkuma a sáfrány helyettesítésére ideális. Így például hamis paella lehet az egyik módja a felhasználásnak.
Meg persze ott van az észak afrikai tagine ("tazsen"). Ez utóbbiból jó sok változat van (csirkés, bárányos, marháhúsos), és szinte mindnek alkotórésze a kurkuma.

Mamma írta...

Átérzem a gondodat:). Jó pár éve a kairoi piacon ránksóztak vagy félkiló kurkumát (illetve nem a piacos volt a ludas, a férjem gondolta, hogy nekem ipari méretekben kell majd a currypor-gyártáshoz, a kofa meg csak kapott rajta:)))
Nem volt visszaút és mondanom sem kell, nálam is rostokol még egy hatalmas adag. Én sárga színezésre is használom (cukorszirup, stb.), de képtelenség ennyit elhasználni!!:))
Ajándékozz el belőle!! A kurkuma olcsó fűszer, bármikor hozzájutsz.

Névtelen írta...

Curry, curry, curry. Vagy kurkumás rizs köretnek. Múltkor sikerült egy nagyon finom curryt elkövetnem, abba pl. kellett kurkuma. Csak fotó nem készült, ezért nincs fenn a blogon, majd legközelebb. De azért egy kis receptes reklám: http://kalinka.blogol.hu/?perm=1990110

duende írta...

Ruhafestésre is jó! :))
Ha nincs még szárid, szerezz be egyet. vagy egy barátnőt, aki szárit visel. A száriba legalább 7 méter anyag kell.... Szóval marad cirka 5 deka kurkumád! :))

A kaja isteni!

Ja, asszem tőlem kaptad a függőségeim-kérdést! :)))

starfi írta...

bikkfa, az a baj a paellával, hogy igazán csak friss tengeri herkentyűkkel jó. a tagine jó ötlet, csak még nemtom, hogy beruházzak-e egy agyagedényre. látom, van neked is blogod! hajrá!;)

mamma, lehet, hogy télleg ajándékozás lesz a vége:) de majd sok indiai kaját csinálok végesetben.

partizánorsi, a curryre én is gondoltam. az ezzel a gond, hogy rengeteg curry paste van itthon, és általában azzal készítem. a rizs mondjuk jóóóó ötlet!:)

duende, kössz, majd beszerzek pár méter ruhaanyagot. sőt, akkor már batikolok is. segítesz?:)))) a függőséges kérdést most akkor jól megjegyzem:)

duende írta...

Aha! Itthon már több fakanalat sikerült elképesztő színekre változtatnom... :)))

Bikkfa írta...

A paella valenciai változata hemzseg a tengeri mütyűröktől. Az alap, feltehetőleg arab eredetű, változat lényege a rizs, a csirke- és a bárányhús. Meg persze a sáfrány. De épp azt akarjuk helyettesíteni. :)

Kövezzen meg aki akar, de szerintem kezdetnek római tállal is ki lehet próbálni a tagine-t.

Köszönöm a bíztatást. :)

starfi írta...

duende, az nekem is megy:)

bikkfa, nekem az az igazi paella:) de persze, ha bármilyen másmilyen hús van benne, rossz nem lehet:) egyébként én is pont római tálra gondoltam, majd jól kölcsönveszem anyutól. max nálam marad:)