2008. december 21., vasárnap

karácsonyra, harmadik rész

Pár napja elég olcsón szarvashoz jutottam, úgyhogy jól is jött az előkarácsonyi ünnepekre:) Úgy gondoltam, valami édeskéssel egészítem ki a szarvas ízét, így az aszalt szilvára esett a választásom. Az aszalt szilva jól harmonizál a borókabogyóval is, amivel (többek közt) a szarvast pácoltam; a sima krumpli mellé pedig még egy kis csicsókát is vettem. Úgy okoskodtam, hogy a csicsóka földes-diós íze klasszul megy majd a vadhúshoz, sőt, eszembe jutott, hogy a gesztenye is jól menne a fentebb felsoroltakhoz. Ígyhát igazi karácsonyi főfogás született, amely akár Szenteste is megállná a helyét, halászlé helyett mondjuk - már ha addig maradna.
A receptet úgy négy személyre kalibráltam.

Aszalt szilvás szarvasragu csicsókával és gesztenyével

a páchoz: 12-14 szem borókabogyó
20 szem zöldbors
kakukkfű, borsikafű (csombor)
étolaj

500 g szarvascomb
2 ek étolaj
1 nagy fej finomra vágott vöröshagyma
1 ek pirospaprika
1 gerezd fokhagyma
250 ml száraz vörösbor
350 ml marhahús-alaplé
frissen őrölt feketebors
2 ek sűrített paradicsom (vagy helyette, 4-5 ek. eltett paradicsompüré)
600 g csicsóka
2 nagy szem burgonya
20-25 szem gesztenye
18-20 aszalt szilva
1 csokor petrezselyemzöld


A szarvast előzőleg jól megtisztítjuk, majd kockára vágjuk, egy jénaiba tesszük. A páchoz 8-10 borókabogyót és az összes zöldborsot mozsárban megtöröm, majd a szárított füvekkel együtt rászórom szarvasra, és az egész borókabogyókat is. Felöntöm kb. fél deci olajjal, jól átforgatom, majd lefedem és a hűtőbe teszem. Pár napig pácolom (2-4 nap), közben reggel-este átforgatom a húst.

Az étolajat felhevítem, a hagymát megdinsztelem rajta. Rádobom a húst is (a bogyókkal meg az olajjal együtt), majd nagy lángon folyamatosan kevergetem addig, amíg színt nem kap. Majd lehúzzuk a tűzről, rászórjuk a pirospaprikát is, jól elkeverjük. Ezután adjuk hozzá a sűrített paradicsomot, a bort, a húslevest, a zúzott fokhagymát, majd felforraljuk, és kis lángra állítjuk, lefedve két óráig főzzük. Én óránként ellenőriztem, közben kicsit utánasóztam-borsoztam.

Amíg főtt a hús, meghámozzuk a csicsókát és a burgonyát, majd nagyobb darabokra vágjuk, és felhasználásig hideg vízbe tesszük. A gesztenyét bevagdossuk, majd lobogó vízben pár percig előfőzzük, hogy könnyen le lehessen húzni a héját. Konyharuhára kiterítjük, és megpucoljuk. A húshoz, ha kevés szaftja van, adjunk hozzá kis vizet. Aztán beledobáljuk a csicsókát, a krumplit, a gesztenyét, átkeverjük, lefedve még kábé fél órát főzzük, az utolsó tíz percben pedig a szilvát is beleforgatjuk (egészben, vagy félbevágva). Tálaláskor meghintjük apróra vágott petrezselyemmel. Friss kenyeret adunk hozzá, nekem nagyon bejött mellé a rozskenyér.

Nincsenek megjegyzések: