2010. április 9., péntek

kucsmagombás-turbolyás pirítós

most már erősen lehet érzékelni a tavasz közeledtét (még ha ebben a pillanatban szakad is az eső). az előhírnök valóban a medvehagyma, de engem jobban izgatnak a tavaszi kucsmagombák, a spárga és most már a turbolya is. meg majd később az eper (van már pár ötletem eperre, de milyen ötletek!). de térjünk vissza a turbolyához. tegnap kóstoltam először, nekem rögtön ízlett. annak ellenére, hogy az illata nem nagyon fogott meg, ugyanis kifejezetten negróillatú a dörzsölt turbolyalevél. nem baj, az ánizsillat még senkinek nem ártott meg, így került a kucsmagomba mellé, a kucsmagomba pedig a pirítósra, egy kis tojással megfejelve. és jól tettem, hogy a kezdeti ódzkodás ellenére mégiscsak ettem turbolyát is. egyébként fel a kezekkel, rajtam kívül kinek nincsen csömöre a tojásból így húsvét után? nem is értem, pedig az ünnepek alatt is 20-30 keménytojás simán elfogyott...

kucsmagombás-fokhagymás pirítós turbolyával és buggyantott tojással

2 személyre

500 g kucsmagomba*
50 g vaj
75 ml száraz fehérbor
1 kupica konyak vagy whiskey
1 gerezd fokhagyma
1 kisebb csokor petrezselyem
1 kisebb csokor zsenge turbolya**
frissen őrölt feketebors

személyenként 1-2 szelet baguette
személyenként 1-2 tojás
2 ek ecet
5-6 szem egész feketebors
4-5 babérlevél

egy kis edénybe vizet rakunk fel főni a két ek ecettel, az egészborssal és a babérlevelekkel együtt. a vajat felforrósítjuk egy serpenyőben, beledobjuk a jó alaposan átöblített és lecsöpögtetett kucsmagombafejeket (a szárakból érdemes krémlevest főzni például pár másféle gomba társaságában). nagy tűzön pirítjuk addig, amíg az összes leve el nem fő. hozzáöntjük a fehérbort és a whiskey-t (kicsit most meg lehet dönteni a serpenyőt, hogy az alkoholgőzök meggyulladjanak, de nem fontos). ha elfő, borsozzuk-sózzuk, hozzáadjuk az apróra vágott petrezselymet és a turbolyát, átkavarjuk, lezárjuk és fedő alatt melegen tartjuk.

a víz alatt mérsékeljük a lángot, hogy ne buborékozzon. a tojásokat egyenként egy csészébe ütjük és óvatosan a forró vízbe csúsztatjuk. ha kicsit szétfolyt a fehérje, egy kanállal segítünk neki visszatalálni. egy tojásnak kb 3-4 perc kell ahhoz, hogy a fehérje megfőjön, de a sárgája még folyós maradjon (ez a buggyantott tojás lelke). ha kész, a tojásokat óvatosan egy hideg vízzel teli tálba tesszük, hogy a főzés abbamaradjon. amíg főnek a tojások, megpirítjuk a kenyérszeleteket.

a kenyeret jól bedörzsöljük fokhagymával, ráhalmozzuk a gombákat és a tetejére tesszük a tojást. kis plussz turbolya jót tesz neki.

* én most cseh kucsmagombát használtam, ennyi mennyiség éppenhogy elég két személyre, ha csak a "kalapokat" használjuk.

** a turbolya árnyas, nyirkos erdők alján megtalálható, ánizsos-édesköményes illatú. ne keverjük össze semmiféle más szabadon növő ernyősvirágzatúval (azok általában vagy szagtalanok, vagy kifejezetten büdösek.

8 megjegyzés:

pitypang írta...

még sosem ettem turbolyát :( nem is láttam :(
Nagyon gusztusos a pirítósod!!!!!:)

fxtina írta...

Ma én is épp a tojásokkal szórakoztam, a húsvétiakat hasznosítottam újra... És én sem unom még :) Szeretem a gombákat, kucsmát még nem ettem, ez nagyon jól néz ki!

duende írta...

Irtó guszta! :)
Most mehetek gombászni?! :))

Livi írta...

Na ez már döfi :D Elég komolyan hangzik! WOW!

szepyke írta...

Vanília van benne?:D

starfi írta...

andi, látod, nekem is ez volt az első :)

fxtina, én a tojást sosem unom, az egyik kedvencem, hiszen annyiféleképpen lehet elkészíteni.

duende, örülök, hogy jöttél máskor is :D menjél bizony!:))

livi, köszi;)

szepy, az most nincs. legközelebb, jó?:D

Notburga írta...

Gyönyörü lett a buggyantott tojás! Nekem sohase sikerül olyanra, mint ahogy a nagykönyvben meg van írva...

Névtelen írta...

Ha sikerül nyagyobb adag illatos turbolyát szedni/szerezni érdemes kipróbálni kecske vagy bárányhússal (a görögök ismerik és eszik). A turbolyát lobogó sós vízbe kell dobni, majd a befűszerezett húsok alá tenni a sütőedénybe és szép pirosra sütni a husit. Jól működik bárány/kecske belsőséggel is. De ha nincs husi, magában salátának is kíváló (forró vízből ki; lecsöpögtetni, kinyomkodni; majd olívaolajjal, friss citrom levével elkeverni (ha kell még egy kis sóval igazítani) és friss kenyérrel - klassz kis vacsi.
És ugyanez működik - tiszta helyen gyűjtött - gyermekláncfű leveleivel (ezt a virágzás előtt érdemes szedni, de mindenképp mielőtt felmagzik) ...és a disznóparéj leveleit is ugyan így kell elkészíteni. Ha egy kis feta sajt is van hozzá - Hmmmm... Nagyon finom! :) Alexandra