2009. január 8., csütörtök

leves hideg napokra

Mint ígértem, januárban jelentkezem, s lássatok csodát, sikerül betartanom az ígéretemet. Ez azért nem túl jellemző rám, igaz?:)

Két napja várok arra, hogy lehessen fotózni nappali fénynél, ugyanis tegnap és tegnapelőtt is olyan felhőtakaró jellemezte Pécs égboltját, hogy szinte éjszaka több fény jut be az ablakon. Ma végre kisütött a nap, úgyhogy Starf nekilendült (bár a képen ez annyira nem is látszik).

A napos idő ellenére nincs túl meleg, ilyenkor nekem nagyon jól bírnak esni a tartalmas, netán fűszeres levesek. Sokszor készítek levest, legtöbbször húslevest, mert azt nem lehet megunni. Kedd este főztem ezt a pikáns, de egyszerű levest. A legjobb benne, hogy nagyon hamar elkészül.

Gyömbéres-chilis sárgarépaleves

1000 ml zöldségalaplé (vagy víz)
500 g sárgarépa
1 nagy krumpli
1 nagy fej vöröshagyma
2 nagy gerezd fokhagyma
1 tk garam masala
jókora ujjnyi friss gyömbér
1 vörös chili
1 lime
frissen őrölt feketebors
3 ek olívaolaj

A zöldségalaplevet közepes lángon feltesszük főni, a répát, a krumplit, a vöröshagymát és a fokhagymát megtisztítjuk, darabokra vágjuk, majd a leveshez adjuk. Ha felforr, takarékra állítjuk és 20-30 perc alatt puhára főzzük a zöldségeket. Közben a chilit kimagozzuk, majd kis darabokra vágjuk, a lime levét kifacsarjuk, a gyömbért meghámozzuk és felaprítjuk. Az olajat felforrósítjuk egy serpenyőben, beleszórjuk a gyömbért és a chilit, egy-két percig kevergetve pirítjuk. Ezután hozzáadjuk a garam masalát és a lime levét. Pár percig kevergetjük, majd lehúzzuk a tűzről. Ha a zöldségek megfőttek, elzárjuk a leves alatt a lángot, és megvárjuk, míg kihűlnek, hacsak nem botmixerrel dolgozunk (tapasztalatból inkább tessék megvárni, a frissen főtt leves hőmérséklete nem tesz jót a bőrnek). Ezután a fűszeres olajos cuccal együtt turmixoljuk. Ha már homogén, visszaöntjük a lábosba, sózzuk, ha kell, borsozzuk, felforrósítjuk, de már nem főzzük. Frissen őrölt feketeborssal és lime vékonyan lehámozott héjával díszítjük, friss kenyérrel/bagettel/chapatival tálaljuk.

Főztem már korábban is sárgarépából krémlevest, ld. itt.

Valamelyik Reader's Digest könyvből írtam ki ezt a receptet pár éve.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

nagyon finom!!!!
kösz a receptet

starfi írta...

szívesen:) én majd legközelebb kicsit kevesebb lime-lével, talán emiatt kicsit több reszelt lime-héjjal fogom készíteni, hogy kicsit édeskésebb maradjon.

Névtelen írta...

be kell vallanom, hogy egy két és fél éves célszemély miatt szelídítettem rajta némileg, de mivel ő közölte (5 percig csak az ő adagját hűtöttem, reklámoztam, csinosítottam, tálaltam): nem szejetem, én direkt a szeme láttára jó látványosan megborsoztam-fűszereztem az én adagomat (nem, kicsim, te nem játszhatsz a borsőrlővel. ja, a lime-ot és a chilit sem adhatom oda.) én már háromszor ettem belőle (nem túl sok lime-lével), nagyon klassz!!