2008. augusztus 31., vasárnap

(utó)vkf! XVIII, először

Igen, tudom, hogy elkéstem. Nem is kicsit. De nem is mentegetőzöm, most készültem csak el a „pályaművekkel”, hát posztolom, hátha valakinek azért még bejön. Ízbolygó kolléganő túros recepteket kért a gasztrobloggerektől, ami, bevallom, először kemény diónak bizonyult. Valamiért nem vagyok szenvedélyes túrófogyasztó, pedig igazság szerint nagyon szeretem. Csak egyszerűen nem veszek túrót, így elég ritkán eszek túrógombócot, túrótortát, körözöttet, csak hogy az egyszerűbbeket említsem. De milyen jó ötlet volt Tőle, milyen fantasztikus kajákat csináltatok!

Ami először eszembe jutott, az a Szakácsok könyve volt, méghozzá a benne található, ricottából készülő malfatti-recept. Tetszett a gombóc-ötlet, de mivel ilyentájban nehéz spenótot találni a piacon/hipermarketekben, így az ötletet elvetettem. Pár napig nem is foglalkoztam a gondolattal, aztán villámként ért a felismerés. Hát muszáj nekem teljes pontossággal követni a receptet? (Nem hát.)

És akkor megszületett a következő recept-ötlet, amit tegnap el is készítettem, nagyobb gondokkal és kisebb módosításokkal, ld. később. Megjegyzem, milyen jól tettem, hogy nem ugyanazt a receptet követtem, mert hát több kiváló blogger is elkövette a malfattikat, név szerint Cserke és Sajtkukacék, és nehéz lenne a nyomukba érni.

Így hát:

Ricotta-galuskák kétféle gyümölcsös pürével

a galuskákhoz:

250 gr ricotta
20 gr parmezán
1 egész tojás és 1 tojássárgája
3 kardamom mozsárban összetört magja
1 citrom reszelt héja
2 ek finomliszt

a kardamomos-bazsalikomos őszibaracköntethez:

2 érett őszibarack
4 kardamom mozsárban összetört magja
150 ml száraz fehérbor
2 ek. pálmacukor, lereszelve
1 ek. összevágott friss bazsalikomlevél

a chilis mangóöntethez:

1 érett mangó húsa
1 vörös chilipaprika, kimagozva
150 ml száraz fehérbor
1 ek. pálmacukor, lereszelve

A ricottás gombócokhoz valókat gyorsan elkeverem, de nem túl sokáig; a lisztet csak akkor keverem hozzá, ha már kész a massza. Forró vízbe teszek két evőkanalat, majd ezzel formázok galuskákat és egy enyhén belisztezett tepsire/tányérba teszem a formázott gombócokat. Ha készen vannak, meghintem kevés liszttel mindegyiket és a hűtőbe teszem legalább két órára.

A baracköntethez a cukrot kevés vízzel (1 tk.) egy kis lábosban felolvasztom, majd hozzáöntöm a bort. Óvatosan 3-4 ek. mennyiségűre forralom, majd beledobálom az őszibarack felkockázott húsát, és lassú tűzön izééé „dzsemet” főzök belőle. (Komolyan.) Ízesítem a kardamommal, majd turmixgépben pürésítem. Ezután visszaöntöm a lábosba és belekeverem a bazsalikomot, kicsit felmelegítem, majd félreteszem. (És a barack-kardamom-bazsalikom hármasa az égben köttetett, én mondom.)

A mangópürét nem hővel készítjük (nem főzzük), mert nem lesz mangóízű (saját tapasztalat). Tökéletesen érett mangót kaptam, erre semmi íze nem lett a barackoshoz hasonló módon készített pürének. Megoldás: az édes bor-redukciót elkészítem, majd beleteszem a kimagozott, karikára vágott chilipaprikát. Kicsit melegítem, majd lehűtöm és ezt a keveréket öntöm a turmixolt mangóhúshoz.

A ricottás gombócoknak egy nagy edényben vizet forralok, 2 ek. sóval. Ezekbe két-három adagban főzöm ki a galuskákat. Ha feljönnek a felszínre, még kb. 5 percig kell főzni őket, majd egy konyharuhára szedem ki őket, hogy lecsepegjenek.

Tálalás:
pár galuskát a tányér közepére rendezek, körbecsorgatom a gyümölcsös öntetekkel, és kevés citromlében és mézben marinírozott gyümölcsöt is rendezgetek melléjük.

Az eredeti ricottás malfatti receptet ld. a Szakácsok könyvében, az eredeti változatot pedig Cserkénél és Sajtkukacéknál.

5 megjegyzés:

Unknown írta...

Gyönyörűen tálaltad! A receptekhez pedig a jövőben se tartsd magad! ;) Spec. az elvékonyodó mártásíved tányérra varázsolása külön érdekelne - már ha nem kanállal ügyeskedted rá (azaz, ha más módszered van rá???)

starfi írta...

Köszi:) De, kanállal csináltam. Méghozzá úgy, hogy vettem egy kiskanálnyi mennyiséget, lecsurgattam a tányérra, majd meghúztam a kanalat abba az irányba, amerre vékonyodik. Ennyi, nem volt ám nagy ördöngősség. (Bár, meg kell hagyni, hogy kábé háromnegyed órát szórakoztam a két öntettel, mert hol az egyik, hol a másik nem sikerült, de akkor ugye mossam le a tányérról, töröljem szárazra, és újra ezt jópárszor.)

Unknown írta...

Ez a zárójeles rész megnyugtat ;) Nagyon szép lett az eredmény!

starfi írta...

Hát nem olyan egyszerű ez az ételfotózgatás. :D Köszi:)

Névtelen írta...

Olyan, mintha körbekakálta volna egy kiskutya:D:D:D De biztos nagyon finom... :P
Tudod, hogy rám mindig számíthatsz!