2008. június 18., szerda

tojászöldség

Egyszerű, de szokatlan zöldséges recept. Persze ázsiai, pontosabban kínai. Ezt a fogást akár két nappal az elfogyasztás előtt el lehet készíteni (mármint a szakácskönyv így írja), és szobahőmérsékleten kell szervírozni. Arra kell figyelni az elkészítésnél, hogy ne puhuljon meg teljesen a padlizsán, mert akkor összeesik. Egyébként meg miért hívjuk tojásgyümölcsnek a padlizsánt, amikor is zöldség?

Édes-fokhagymás padlizsán

3 közepes padlizsán
7 ek. napraforgóolaj (semmiképp ne olívaolaj)
4-5 gerezd fokhagyma
6 tk. barnacukor
6 tk. szójaszósz
10 tk víz
2 tk. almaecet (vagy vörösborecet, én ezt használtam, mert nem szeretem annyira az almaecetet)
1 ek. alkohol (jó esetben száraz sherry, esetleg vodka, fehér rum)
újhagyma, a tálaláshoz

A padlizsánt megmosom, hosszában kb. 3 cm széles szeletekre vágom, majd a szeleteket 3 cm-es kockákra vágom. És milyen jó volt ezt az új bárddal csinálni!:)

A wokban három evőkanál olajat hevítek. Ha nagyon forró, beledobálom a padlizsánkockát felét, majd néha-néha megkevergetve körülbelül 5 percig sütöm. Ha kész, azaz mindegyik oldal elég barnás, de még belül kicsit nyers (legbelül) akkor egy tányérra teszem őket.

Újra három ek. olajat hevítek (az előző hármat teljesen felszívta az előző adag zölség), majd a másik adag padlizsánkockával ugyanúgy járok el, mint az előzővel. Ezt is kiborítom a tányérra.

A maradék egy evőkanál olajat felhevítem, beleteszem a tört fokhagymát, kicsit megsütöm (pár másodperc), közben folyamatosan kevergetem. Hozzáöntöm a vizet, az ecetet, az alkoholt, a szójaszószt, jól elkeverem, majd hozzáadom a cukrot is. Erre azért van így szükség, hogy a cukor semmiképp ne karamellizálódjon, mert nem lesz olyan kellemes ízű a szósz. Így csak szépen felolvad a folyadákban.

Ha felforrt rendesen és a cukor is feloldódott, akkor hozzádobjuk az elősütött padlizsánt, jól átkevergetve három percig főzzük, hogy jól magukba szívják a szószt. Főtt rizzsel, szeletekre vágott újhagymával megszórva tálaljuk, de mondjuk én a következő fogást körítettem vele (húst ofkorz).

Inspiráció: The Essential Asian Cookbook

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

mutasd azt a húst is :) ezt a padlizsánt egészen biztosan elkészítem...

starfi írta...

klassz a padlizsánrecept, legközelebb több szósszal és kevésbé sültebbre készítem. a husi pedig parancsolj, itt van felül:)

Névtelen írta...

Ne utálj nagyon a tudálékosságért, de ha már kérdezted, hogy miért gyümölcs, amikor zöldség, akkor itt a magyarázat. Hivatalos felosztás szerint gyümölcs minden, ami fás szárú növényen terem, és a növény gyümölcsét (vagy annak szerves részét, pl. magját) fogyasztjuk. Zöldség pedig minden, ami lágyszárú növényen terem és nem gabonaféle, függetlenül attól, hogy a növénynek melyik része ehető. Így lesz zöldség pl. a dinnye (mármint hivatalosan). Az egyetlen kakukktojás a szamóca, amit mindenki gyümölcsként tart számon, pedig eszerint a felosztás szerint az is zöldség lenne. Szóval a tojásgyümölcs valóban a növény gyümölcse, mint a paradicsom, de mégiscsak zöldség, mint a paradicsom.
Amúgy nagyon finomnak tűnik, hamarosan ki is fogom próbálni. :)

Ági

starfi írta...

nem utállak:)))) tudtam én, hogy aszerint van ez elnevezve, hogy vminek a gyümölcsét esszük (ami botanikailag inkább csak termés), csak olyan hülyén hangzik szerintem, merhogy még is zöldség. ezér jobb eccerűen eccerűen a tojászöldség:) a földieper (szamóca) viszont szerintem inkább gyümölcs, mert a rózsafélékhez tartozik. ezt mondjuk nemrég fejtettem ki ezt ízbolygónál:)

köszönöm szépen a kommentet, hogy észrevetted a kérdésem:) asszem a napokban csúcsot fog dönteni a padlizsáneladási ráta:D