2008. június 20., péntek

erdei gombás leveske

Azért örömmel konstatálom, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki a napokban gombát vett. Fakanál is gombapiacolt, ám ő normális mennyiséggel tért haza. Nem úgy, mint én, aki felvásárolta a fél vásárcsarnokot. Naszóval az úgy volt, hogy gombás-tejszínes csirkét, pontosabban vargányás-tejszínes csirkét szerettem volna készíteni. De amilyen jó idő volt mostanában, úgy értem más gombák számára is előnyös (értsd: esős), hát ezek szépen kibújtak (értsd, a rókagombák és tsaik). És mindannyian, egytől-egyig ott illegették magukat a pultokon, hát kinek lett volna szíve otthagyni őket? (Mindenki másnak, Starf.) Úgyhogy haza is tértem, egy szatyor gombával.

Angol gombaleves erdei gombákból (is)

700 gr vegyes erdei gomba és kultivált gomba (vargánya, rókagomba, szegfűgomba, csiperke, laskagomba)
1 marék szárított shiitake gomba
3-4 ek. olívaolaj
2 gerezd fokhagyma
1 vöröshagyma
1 diónyi vaj
1 kis marék kakukkfű (friss)
1000 ml csirkehúsleves (vagy zöldségalaplé, ha vegásan akarjuk)
1 kisebb csokor petrezselyemlevél
100 ml tejszín (opcionális)
frissen őrölt feketebors

kevés chiliolaj (opcionális)

A shiitake gombát kevés vízben (100-150 ml) beáztatom. A friss gombákat darabokra vágom. Egy lábosban megforrósítom az olívaolajat, beledobálom a gombákat, egy percen keresztül folyamatosan keverem. Ezután utánuk küldöm az apróra vágott fokhagymát, vöröshagymát, a kakukkfűleveleket, egy kevés sót és egy kevés borsot és elkeverem. Ekkor hozzádobom a shiitake gombákat is, az áztatóvízzel együtt (ha szennyeződés van benne, itatóspapíron keresztül leszűröm). Kb. fél óráig főzöm, lassú lángon, mert könnyen leragad (jobb esetben).


Ezután újra borsozom, sózom, majd ráöntöm a csirkehúslevest (zöldségalaplevet). Felforralom, majd kis lángon 20 percig lassan gyöngyöztetem. Ezután én az egészet leturmixoltam (az eredeti recept csak a felével jár így el), mert némelyik gomba teljesen szétfőtt, némelyik meg teljesen egybemaradt. Ezután visszateszem a lábosba, hozzáadom a vágott petrezselyemzöldjét, a tejszínt, ha kell, egy kis borsot és sót (nekem kellett).

A levest kis tálakba merem, pirított zsemlecsücsköt nyomok bele. Ezután pár gombát (én rókagombát és laskagomba-szeleteket) kevés olívaolajon nagyon nagy lángon megpirítok, és ezt halmozom a zsemlére és a leves közepére. Megszórom petrezselyemlevéllel, meglocsolom egy kevés chiliolajjal (vagy, ha van, persze gombaolajjal).

Inspiráció: Jamie Oliver - Jamie vacsorái

7 megjegyzés:

VKOrsi írta...

egy csoda ez a leves...

a gond, hogy piacra legközelebb 1.5 hét múlva jutok el, akkor már biztosan vége lesz a gombaszezonnak :(

én csak a felét turmixolnám :)
(szinte minden "krémlevessel" így járok el)

Zsuzsa írta...

Orsi, ha nem marad a tartós 30fok fölötti meleg, akkor még másfél hét múlva is lesz gomba (az új vargányahullámnak akkortájt kéne tetőznie).

starfi írta...

vkorsi, ööö igen, az eredeti recept csak a felét turmixolta le. engem az zavart, hogy a gombák fele pépessé főtt, valamelyik meg frankón egybemaradt, ezért turmixoltam az egészet. és tényleg isteni volt a leves, már rég elfogyott:D

starfi írta...

zsuzsa, nagyon is remélem, hogy lesz új vargányahullám, ki szeretném élni magam, kötelezettségektől mentesen is:) az miért van, hogy mindenféle kukacok megfúrhatják a vargányákat? ez lehet, hogy hülye kérdés, csak az idősebb példányokat fúrják?

Zsuzsa írta...

Jaj nem, ezek a galádok nincsenek korra tekintettel. A legbosszantóbb, mikor a kívülről makkegészségesnek látszó babyméretűekben hemzsegnek. Sajnos a vargányát imádják, a rókagomba ebből a szempontból jobb, abban szinte sosincs kukac.
Nyugodtan vágasd ketté a vargányát a piacon, és hagyd ott, ha nem tetszik.

(Nagyon különböző a gombák ideális főzési ideje, ezt kitapasztalva érdemes szép sorjában rakosgatni őket a fővő levesbe)

starfi írta...

zsuzsa, hát, akkor ez nem járható út (mármint a fiatalok kiválogatása). köszönöm szépen a tanácsaid!:)

nana írta...

nagyon jól hangzik! :)